söndag 13 november 2011

Måste skriva mer om Lycksele känner jag.

10:20 åkte bussen från Umeå. Efter 20 min kläddes allt i frost och ungefär då undrade den unge mannen framför mig om det var långt kvar till Tärnaby. Jag svarade att jag inte visste men att det nog vara några timmar. Han suckade besviket och kämpade med att sitta bekvämt. Solen sken genom träden och älven vi följde var alldeles blank. 12:10 klev jag av i Lycksele. Det var kallt.

Fick lunch i en mörkorange lunchrestaurang med husmanskost. Sen började arbetet. Gymnasieskolan var stor, flera bleka byggnader som blev en del av frostlandskapet. Inne var färgerna också bleka och allt kändes ogreppbart stort och så likt alla andra skolor, som precis så det var men ändå inte. En parallelvärld med min egenskolgång fast i annan tid och rum.

Fick höra eleverna sjunga en stegrande version av en låt jag nu glömt. Fick gåshud. Började sminka. Två elever skulle testsminkas. Hade en grupp estetelever kring mig som skulle läras men framför allt inspireras. Jag hade roligt. Ute blev det mörkt, skolan blev öde och jag sattes på bussen hem.

Hemresan, skymtade lite gnistrande himmel, sen blev det bara svart. 17:50 klev jag av i Umeå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar