måndag 7 oktober 2024

Olika ställen för mat och dryck.

 Vi sa att vi skulle äta frukost ihop efter vår sista natt. Den kan ev bli vår sista på väldigt länge då Jonna byter schema. Vi pratade under nätterna som ledde upp till den sista natten om var vi skulle äta. Hotell. Espresso House. Men det blev Donken. Donken kändes så rätt. Långt från nyttiga fröer och morgonrush. Vi satte oss i Jonnas bil, solen låg lågt och frosten smälte sakta bort. Vi gled genom rondeller och längs vägar, upp på en höjd och nedanför låg slätter vi snart åkte igenom.

Vi kom till Kronoparken. En öde parkering och en man i illgult med reflexerkläder satt och åt inne på Donken. Vi beställde vid automaterna. Jag tog en Mighty Mcmuffin och en vaniljhavrelatte. När det var uppätet beställde jag en munk som var kall inuti, men var på så gott humör att jag inte blev irriterad. Minns inte Jonnas beställning, inte annat än att hon även beställt en paj och att den tog tid. Solen hittade in, långa skuggor, stilla och ro. Vi var trots vår omväg och vår måltid tidigare hemma än när vi går och nu hade vi ätit och var redo för sängen.

På fredags kvällen tog jag bussen till Tomtebo och DK. Vi beställde burgare från Kuben via nätet och så gav vi oss i väg i hens lilla bil. Vi rundade Tomtebo på utsidan, körde in där det byggs nytt och bland bråte och grus och en slätt där maskiner rullat fram stod en liten barack med en kö utanför. Så stod vi där i kylan och kvällen och det lyste från husen som blivit klara från lägenheter som tycktes tomma, gatlysen sken på en gata utan byggnader. Himlen var mörk och jag sa att det känns som en Fellinifilm, denna plats, att en förförisk mjölkreklam skulle slås upp eller Marcello bränna fram i sin lilla sportbil till sin flickvän som bara vill dö för att hon saknar honom så, eller att han åker med sin sorgsna älskarinna i hennes stora bil med en upplockad prostituerad för att pigga upp sexakten genom att ha sex i slummen. Vi fick våra burgare och åkte tillbaka till DK. 

Jag åt så fort att jag efteråt frågade om burgaren var god. DK sa att den var det, att den var bättre än de vi tryckt på megazone i våras. Jag hade ett svagt minne av att brödet på den burgare jag just ätit varit bra, visst var den det frågade jag. Vi såg Petra von Kants bittra tårar. 

Hade inga planer för lördagen. Tänkte fråga Knutte om han ville se Megalopolis men lät bli. Knutte ringde och frågade om vi skulle ta en drink och jag tänkte att det är något annat än vad jag brukar göra så jag sa ja. Vi gick till Facit. Facit var mjukt och grått och inbäddat. Grönt sken från lampor i taket, men vi satte oss i ett bås där vi fick ljus från ett orange litet klot på bordet. Vi såg över lokalen och ner på torget genom stora fönster och vi bläddrade i cocktailmenyn med skoltema. Vi beställde och drack och var inte så imponerade och gick vidare. Hamnade i källaren på Rex. Öl var temat och personalen nördiga och trevliga och mjuka. In bland valv av tegel och slog oss ner. Var nöjd av stunden, av att vara där bland andra, dricka nån öl jag inte förstod, prata med Knutte. Innan kl 22:30 var jag hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar