måndag 28 augusti 2023

Montzi

 Hon fick somna in idag. Hon började gömma sig under badkaret, hon fick tvångsmatas, hon gick rastlöst av och an och fann ingen ro i kroppen, eller låg helt still på en och samma plats en hel natt. Medicinen hjälpte inte, knölarna på halsen bestod. Hos veterinären idag fann de fler knölar längre ner på bröstkorgen. De sa att jag kunde få tid i Sundsvall eller i Luleå för fortsatt utredning. Jag såg framför mig hur jag skulle få tvångsmata Montzi ännu mer, ändå få i henne så lite, se henne obekväm och liten och sakta tynande pga ett hopp om att allt skulle bli bra. Resor på ca 4-5 timmar och sen tillbaka för att se om hon skulle ha en chans att bli frisk. Tänkte på hur Montzi jamat och velat ur väskan under de 40 minuter det tar att åka till Vännäs. 

Så jag sa att hon skulle få somna in. 

Veterinären stack i hennes ena tunna framben, två infarter, men något blev fel, hon fick raka det andra benen och stack så i det. Efter injektionerna var hon död. Liten och slapp och jag pussade hennes mjuka huvud och Mysan grät och jag ville brista.

Världens sötaste katt var död. Vi lämnade henne i rummet. 

Hemma igen bjöd jag Mysan på omelett. När hon gått tog jag port sprutan jag gett Montzi mat med, tog bort en matskål, ville inte påminnas om henne. Tvättade av sminket, kröp in i mitt sovrum, slumrade ca 1 timme, kanske nog för att orka jobba natten. Vaknade med ett ryck kl 15:40. Började tänka på Montzi igen, på klösmärkena hon gjort på en kökslåda, på hur hon velat få upp klädkammardörren så ofta och slagit mot den, hur hon öppnat städskåpet och klättrat in och satt sig bredvid dammsugaren och jag tänkte att de ljuden, de av hennes dörröppnarkrafsande, kommer jag inte höra igen. Hon kommer inte slänga sig över min skolbok när jag pluggar, hon kommer inte lägga sitt huvud på min hand när jag försöker äta. Hennes rosa lilla nos kommer jag inte pussa igen. Hon kommer inte sträcka ut sig på kökgolvet om mornarna när jag kommer hem från arbetet. Hennes stora blå ögon ser inte mer och jag kommer aldrig mer titta in i dem och tänka att detta måste vara världens sötaste katt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar