fredag 25 augusti 2023

Fredagskvällen.

 Skulle gått på utomhusbion ikväll med en vän, men hon ställde in och jag ville inte gå själv. Så jag använde en av Drakenfilms gratisbiljetter till Kärlek & Avund. 

Cyklade ner på stan och där var fullt av liv, studenter som vimlade runt, människor som fyllde gator och uteserveringar. Inne på bion var vi sex stycken. Ett gråhårigt par på dejt. Sen vi fyra som gick ensamma och satt utspridda.

Filmen var rolig, log hela tiden. Drömmen om ett Europa, om caféer och kultur och kärlek och strul och jag ville nog inte att den skulle ta slut. 

När jag gick hem låg solen lågt, luften var disig och orange. Grönskan var fyllig och tung. Vimlet av folk hade tilltagit, bilar brände långsamt fram med allt från dansband till elektroniskt dunk dånade ur nedhissade rutor. Jag ledde cykeln, ville se allt liv, höra ljuden. Ledde cykeln förbi Döbelnspark där utomhusbion skulle vara. Där var riggat, en stor duk uppspänd, kulörta lyktor kring ett uppspänt partytält där de såg ut att göra sig redo att sälja popcorn och annat. Några satt framme vid duken, antog att det var dom som riggat och nu väntade och vaktade inför visningen som skulle börja när mörkret lagt sig kl 21. Några steg senare hoppade jag på cykeln. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar