söndag 4 augusti 2019

Växterna.


Köpte ännu en växt. Spanade ut strandkastanjen via instagramkonton jag följer. Läste på. Läste halvt på. Nog för att hitta det jag sökte bara, ville ha något som skulle växa och bli stort fort. Tog växten i min cykelkorg, den skymde sikten, men jag sträckte mig över, sen tog vinden tag i dess blad och jag såg rätt bra. Trampade längs älven hem. Sen upp för backarna. Planterade i den kruka jag köpt. 

Så fick jag ångest. Över de pengar jag lägger på växter jag inte vet om jag kan få att överleva. Sen i mars, sen någon dag efter 20 mars har jag fyllt på med växter i mitt hem. Först murgrönan i taket. Sen apsvansen jag fick av mamma. Som nu äntligen tycks frodas, från att varje blad var skrumpet är de nu svullna och piggt gröna. Köpte kaktusar på Ikea som ställdes med de andra uppe på garderoben. Fick tillslut upp hyllorna, de jag planerat för mina växter att stå på, men då hade jag vant mig att det fanns grönt uppe på garderoben så jag köpte nytt. Monstera, kaffe och garderobsblomma. Fler och större kaktusar, en som gick på nära 300 kr. Fick flera skott av ampellilja av Mysan, köpte billiga murgrönor på Ica. Planen är att när murgrönorna dött tar ampelliljorna dess platser. Tog delar av en stackars gulnad porslinsblomma på jobbet. Nu blir den sakta sakta grön igen. Trodde jag var klar. Men då dök en bild upp, en magisk bild, ett hem dränkt i grönska. Med ett stort träd. Så med Mysan cyklade jag och köpte mig ett litet citrusträd. Och inte nöjd med det köpte jag bara dagarna efter Strandkastanjen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar