fredag 12 juli 2019

Krukväxter/hot sauce

Hyllan kom upp på väggen. Den fylldes med krukväxter. Jag ägnade timmar åt att vara inne på plantagen och blomsterlandets hemsidor. Såg deras utbud. Började söka på Instagram. Bildsökningar på 70-talshem, de hem med vita väggar och gröna växter i drivor. Lite som vårt vardagsrum på Ålidhem var under det tidiga 80-talet. Kollade vilka växter som kan stå i halvskugga. Fort fylldes hyllan. Monstera, Arabiskt kaffe, garderobsblomma, kaktusar, ampellilja, murgröna. Sa till Johannes att han behövde en krukväxt. Att hans hem, som jag inte sett på så många år, skulle behöva grönska. Nu tyckte jag alla hem behövde grönska. Att en hem utan växter är ett själlöst hem.

Men hyllan blev full, även ytan ovanpå en garderob. Där en liten tanig murgröna från ica, en apsvans från mamma, en ampellilja från Mysan och en kaktus jag köpt på Ikea nu tronar. Inga mer växter fanns det utrymme att planera för. Lite av ett lugn la sig. En stund. Sen började jag tänka på Hot sauce. Vet inte hur det började. Men det har med min efter-jobbet-frukost att göra. Den med stekt fläsk, vita bönor, friterad tortillias, virgin Mary och massa stjälkselleri att göra. Skvätter tabasco över fläsket när det är stekt. Tänkte att där kan jag prova annan sås. Sökte åter på nätet. Fann listor över de bästa, de mest sålda osv. På kvantum köpte jag två såser. En med träkork och en mild kvinna på etiketten. En tabasco-variant i en stor flaska. Igår, två dar efter de senaste inköpet, gick jag in på Duo, en delikatessbutik. Slog till på en med koriander ur deras uppsjö av starka såser. Snart kanske kylen är full av flaskor med hot sauce och min mage lika risig som Tyras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar