torsdag 7 februari 2013

Jag blev så förvånad av min reaktion. Och skamsen. Det började med att jag hörde att kronprinsessan Victoria delat ut pris på Gaygalan. Någon beskrev hur han skrek av glädje när hon äntrade scen. Fick kanske lite gåshud när jag hörde det. Dagen efter kollade jag upp klippen som finns. Och började gråta. Tårarna rann. Rann för att jag blev rörd av publikens glädje över att hon stod där på scen. Men jag kände hur pinsam jag var. En stund senare såg jag om klippen, tårar åter nerför mina kinder. Ser en tredje gång, tårar rullar igen. Då fotar jag det hela. Fotar mitt gråtande fejs. Visst gillar jag Svensk Damtidning men inte kan jag väl vara en sådan royalist? Tror, hoppas för min stolthets skull, att det har mer att göra med att hovet tillslut, om än sent, tar ställning för sina medmänniskor i en värld som känns allt hårdare och fördömande.

1 kommentar: